StoryEditorMateriał promocyjny

Najczęstsze usterki i awarie w ciągniku Ursus C-360

Ciągnik Ursus C-360 od wielu dekad cieszy się zasłużoną popularnością jako niezawodne narzędzie w codziennej pracy na polu. Ta maszyna rolnicza uchodzi za kultową. Pojazd gospodarczy, którego produkcja zakończyła się kilkadziesiąt lat temu, wciąż pracuje w wielu gospodarstwach. Jego popularność zaś sprawia, że wciąż produkuje się do niego części zamienne, nierzadko znacznie go unowocześniające. Jednak mimo dość prostej konstrukcji i niskiej awaryjności ciągnika pod wpływem upływającego czasu i intensywnego użytkowania mogą występować w nim różnorodne usterki. Część z nich jest typowa i wynika z codziennej eksploatacji. Część zaś może nas zaskoczyć. Poniżej opisujemy popularne problemy, których C-360 może nam w czasie pracy, i nie tylko, dostarczyć. A także jak je rozpoznać i usunąć.
23.01.2024., 11:14h

Ursus C-360 to ikona polskiego rolnictwa

Ciągnik rolniczy Ursus C-360 razem z modelem C-330 to legendarny duet polskich areałów uprawnych i nie tylko. Przez lata zasłużył on sobie na reputację solidnego i niezawodnego. I to w czasach, kiedy jedno i drugie nie było oczywistością. Jego konstrukcja była odpowiedzią na ówczesne potrzeby rolników, oferując równowagę pomiędzy prostotą a funkcjonalnością. Sześćdziesiątkę napędzał niestety nienowy już czterocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny o chłodzeniu wodnym. Jego konstrukcję oparto zaś na sprawdzonej technologii, która uczyniła go trwałym i ekonomicznym w eksploatacji. Ciągnik posiadał także napęd na tylne koła, co jest charakterystyczne dla tego typu pojazdów gospodarczych. Układ napędowy skonstruowano za to tak, aby zapewnić odpowiednią trakcję i moc. A tym samym umożliwić efektywną pracę w różnorodnych warunkach terenowych. C-360 został także standardowo wyposażony w manualną skrzynię przekładni – kilka biegów w przód i w tył. Jako jedna z pierwszych konstrukcji otrzymał także hydrauliczny podnośnik umożliwiający obsługę narzędzi i maszyn rolniczych. Całość osadzono zaś na solidnej ramie i wyposażono w komplet hamulców mechanicznych zarówno na przednie, jak i na tylne koła. Traktor szybko stał się symbolem polskiego rolnictwa, choć nie był wolny od wad. Intensywna eksploatacja w gospodarstwie powoduje, że prędzej czy później każdy właściciel tej maszyny będzie potrzebował części do Ursusa C-360.

Oryginalne części do Ursusa znajdziesz na przykład tutaj:

Części do Ursusa.

Problemy układu zasilania paliwem w ciągniku Ursus C-360

Dość pospolitym problemem, z którym często muszą zmierzyć się posiadacze Ursusa C-360, jest wyciekające paliwo. Zjawisko to staje się szczególnie zauważalne po pozostawieniu ciągnika na noc z otwartym zaworem pod bakiem. Często w ten sposób możemy pozbyć się nawet kilku litrów ropy. Jednak niekoniecznie musi to oznaczać to kosztowną i skomplikowaną naprawę u mechanika. W większości przypadków przyczyną wycieków są pojemniki filtrów paliwowych lub ręczna pompka służąca do manualnego odpowietrzania układu. Warto zatem zawsze mieć pod ręką odpowiednie części zamienne do Ursusa C-360. Usterki tych elementów zdarzają się bowiem stosunkowo często, a ich wystąpienie nie zawsze jest możliwe do przewidzenia.

Tymczasowym rozwiązaniem może być zamknięcie zaworu ropy pod bakiem. Szczególnie w przypadku dłuższej przerwy w korzystaniu z ciągnika. Jednakże podczas pracy traktora paliwo nadal będzie się wyciekać. A tego przecież nie chcemy. Szybkim i lepszym sposobem na rozwiązanie problemu jest wymiana uszczelnień pojemników filtrów paliwowych. Wymaga ona bowiem jedynie poluzowania dwóch śrub. Zaleca się również regularną wymianę tych uszczelek przy instalacji nowych wkładów filtrujących. Pomoże to bowiem zminimalizować ryzyko nieprzewidzianych awarii. Proces wymiany ręcznej pompki paliwowej jest równie prosty. Jednak należy pamiętać o dokładnym odpowietrzeniu całego układu po zakończeniu operacji.

Częste awarie silnika C-360

Do najczęstszych problemów z popularną sześćdziesiątką z pewnością należą te z silnikiem. Tutaj wiele może się zepsuć. A jest tak, ponieważ stanowi on dość skomplikowaną konstrukcję. Szczególnie podczas dłuższej eksploatacji mogą pojawiać się w nim problemy. Lepiej ich nie ignorować, ponieważ zazwyczaj oznaczają kosztowne naprawy i takież przestoje. Zazwyczaj dzieje się tak, kiedy silnik ulegnie zatarciu. Motor C-360 źle znosi na przykład zbyt wysoką temperaturę. Zwykle dość szybko skutkuje to niedomaganiem termostatu lub uszkodzoną pompą wody. Jeśli zaś chodzi o układ smarowania – w oleju może pojawić się woda. Oznacza to, że mogło dojść do uszkodzenia uszczelki głowicy. A także, że na styku silnika z tuleją cylindra pojawiła się korozja. Zwykle następstwem takiej usterki jest zmniejszenie ciśnienia w układzie smarowania i zacieranie się panewek. Regularne sprawdzanie poziomu oleju w silniku to zatem konieczność, aby tego uniknąć. Wielu rolników, zamiast stosować płyn chłodniczy, używa zamiast niego wody. Jest to niebezpieczna praktyka zwykle skutkująca korozją układu chłodzenia. Gorszym przypadkiem jest jednak awaria uszczelek głowicy. Może ona bowiem spowodować spadek mocy silnika i znaczne zużycie paliwa. Problem ten na szczęście dość łatwo rozpoznać jeśli pod głowicą silnika pojawiają się przedmuchy.

Uszkodzenia głowicy Ursusa C-360

Innymi elementami silnika, często ulegającymi awariom, są jego głowice. Jak wspomnieliśmy wcześniej, w ich przypadku zwykle mamy do czynienia z przedmuchami. To zaś efekt uszkodzonej uszczelki pod głowicą. Zwykle skutkuje to zauważalną utratą mocy silnika. Ale inną awarią z tej kategorii mogą być również charakterystyczne stuki na zaworach. To zaś zwykle jest efekt rozregulowania się luzu zaworowego w wyniku uszkodzenia śruby regulacyjnej. A także zapieczonego zaworu w prowadnicy, skrzywionego drążka popychacza bądź pękniętej sprężyny. W wyniku tych niedomagań plus nieszczelnych zaworów silnik nie osiągnie po prostu właściwej mocy. Będzie też będzie zużywał zdecydowanie więcej paliwa. Od podatności na usterki w C-360 nie jest też wolny układ rozrządu. Problemy z nim związane zwykle objawiają się jego głośną pracą. Tradycyjnie oznacza to przede wszystkim uszkodzenie kół zębatych rozrządu. Jednak w grę może wchodzić także pojawienie się luzu na osi koła pośredniego. Wtedy czym prędzej powinniśmy wymienić uszkodzone części. No chyba że chcemy, aby nasz rozrząd ulegał dalszej degradacji.

Problemy z układem paliwowym C-360

Również układ paliwowy legendarnego Ursusa może przysporzyć nam problemów. Niewiele bowiem trzeba, aby ten system, niesprawny, poważnie unieruchomił nam silnik. Typowym źródłem tego typu problemów jest zapowietrzenie całego systemu. A to powoduje zwykle niesprawna pompka zasilającą lub nieszczelne przewody zasysające paliwo ze zbiornika. Czasem za problemy te odpowiada także niesprawna pompa wtryskowa. Ta przyczynia się głównie do niemożności uruchomienia silnika. Swoje może też dołożyć zepsuty układ zasilania. Powoduje on zazwyczaj nierówną pracę silnika oraz – także – spadek jego mocy. Tego z kolei przyczyną mogą być uszkodzone bądź źle wyregulowane wtryskiwacze. A także źle ustawiony zapłon lub niewłaściwa dawka paliwa dozowana przez pompę wtryskową. Tego typu usterki zwykle objawiają się jako gęste i intensywne, białe lub czarne spaliny. Z kolei popularną usterką związaną z pompą wtryskową jest zacięcie się listwy zębatej. Również ona może skutkować niemożnością zatrzymania pracy silnika. Jak widać, silnik należy w Ursusie C-360 do podzespołów, będących jednym z najczęstszych źródeł usterek i awarii.

Usterki instalacji hydraulicznej i podnośnika C-360

Także usterki w instalacji hydraulicznej i systemie podnośnika stanowią stały punkt programu użytkowania każdego ciągnika Ursus. Zwłaszcza po wielu latach intensywnej pracy. A także ze względu na fakt, że przecież ulega on sporym przeciążeniom. W przypadku C-360 podnośnik może dodatkowo tracić z czasem na wydajności. Na szczęście zwykle ulega on dość typowym awariom. Poza tym na rynku istnieje spora baza części zamiennych. Zanim jednak z nich skorzystamy, koniecznie należy zlokalizować źródło awarii. Warto zacząć od podłączenia do wyjścia hydrauliki zewnętrznej innej maszyny lub urządzenia – chociażby przyczepę wywrotową. Jeśli brakuje ciśnienia do jej uruchomienia, oznacza to zazwyczaj, że padła pompa. Co jednak jeśli hydraulika zewnętrzna działa sprawnie, a problem stanowi niedomagający podnośnik? Działa słabo i do tego szybko opada po zgaszeniu silnika. Wtedy wygląda to raczej na nieszczelność tłoczyska. W takim przypadku dobrze sprawdzi się dostępny na rynku części zamiennych zestaw naprawczy. Komplet taki zawiera bowiem wszystkie niezbędne uszczelnienia tłoczyska podnośnika. A ponadto umożliwia ich kompleksową regenerację.

 

Jeśli masz problemy ze swoim ciągnikiem rolniczym Ursus C-360, lub potrzebujesz części zamiennych do ciągnika, filtrów lub oświetlenia, zapraszamy na zakupy do sklepu rolniczego Mizar.

14. listopad 2024 15:11